Spojka patrí k tým dielom v aute, ktoré za normálnych okolností čo to vydržia. Avšak nesprávnym používaním spojky môžete jej životnosť rapídne skrátiť. Čo teda nerobiť, ak nechcete predčasne riešiť výmenu spojky vo vašom aute?
Prehriata lamela škodí celej spojke
Z jednotlivých súčastí spojky je najviac namáhaná lamela, ku ktorej opotrebovaniu dochádza pri vysokých teplotách. A výrazne prehriata lamela následne môže poškodiť aj povrch zotrvačníka a prítlačného kotúča.
Prehriatu lamelu však jednoducho rozpoznáte podľa ostrého štipľavého zápachu, ktorý sa zaručene dostane aj do interiéru auta. Áno, to je ten zápach, ktorý je možné zacítiť napr. vtedy, ak sa autom pokúšate vyjsť veľmi strmú cestu s dlhšie preklzujúcou spojkou.
Chyby, ktoré robíme v súvislosti so spojkou najčastejšie
Samozrejme, v príklade s prudkým kopcom je extra záťaž nevyhnutná, ale mnohí vodiči zaťažujú a prehrievajú spojku vo svojom aute aj úplne zbytočne. Ako? Neustálym krátkym posúvaním sa počas červenej na križovatke, či v kolóne. Ak to robíte aj vy, tak vedzte, že v záujme vašej spojky je lepšie počkať, pokiaľ sa nebudete môcť posunúť aspoň o niekoľko metrov a až následne sa pohnúť.
Zlozvykom, ktorý na spojku vplýva pomerne negatívne, je používanie spojkového pedálu ako „podložky“ pre ľavú nohu. Aj ak si počas toho myslíte, že pedál nestláčate, opak je pravdou (obzvlášť na nerovnostiach na ceste). Dochádza tak k sporadickému zaťaženiu vypínacieho ložiska a prekĺzavaniu lamely, čo opäť zvyšuje teplotu a prispieva k rýchlejšiemu opotrebovaniu celej spojky. Nenechávať nohu na spojkovom pedáli je tak základné pravidlo šetrného používania spojky. Akonáhle zaradíte rýchlosť, noha musí ísť zo spojkového pedála preč.
Zdroj obrázka:
Autor: photoikigai / freepik.com